fredag 16. februar 2007

another way of living

"Another way of living" kommer til aa handle om hippier i San Pedro, men forst kom jeg paa at Another way of living er en bok Stephan Jensen hadde i 1.klasse. Den handla om alternativ medisin, urter, yoga, meditasjon og alt annet i samme gata. Han hadde den med paa en hyttetur med Lars Erik og meg en gang, og vi provde aa utfore fotsoneterapi paa Lars paa Valdresekspressen paa vei opp. Ingen som turte ta paa fottene hans, pga no inngrodde negler og fotsopp han sleit med en stund. Tror han er bedre naa, god bedring til deg, Lars. Forovrig en morsom bok.

Saa til hippiene.
Er en gate i landsbyen her som heter "Gringo street". Gringoene var de som blei igjen etter de spanske kolonistene paa 1600-tallet. Tror det var 1600. I alle fall var de hvite og passa nok ikke helt inn i samfunnet her. Kanskje paa grunn av no gamle holdninger.
I dag er "gringo street" befolket av hvite backpackerturister med saeregen stil og frihet i sinnet. Desverre er faa av dem skikkelig gamle hippier som har blitt boende, men heller amerikanske turister som flykter fra den sivilisasjonen de er vant til. I dag foremstaar gringoene for meg som noe krapeaktig, og som et lite lokalsamfunn der man lett kan finne hverandre.
En "standard" gringo her er ifort folgende:
Sandaler, gjerne saanne som Jesus hadde da han bodde i Jerusalem.
Bukser, fargerike gaar igjen. Gjerne vide med skrittet midt imellom knaerne eller skjort som flagrer i det minste vindpust og tar pusten fra de andre gringoene.
overdelene, kjortler for mennene, gjerne hvite. Mye rart hos damene. Mye vanlige topper, men ogsaa en poncho blei sett her om dagen.
haaret, gjerne draids. Fletter og fett er inn.
forovrig, mye utsmykninger. fotlenker, kjeder, hasj, strikk, vesker med lama-monster og oredobber.
En eldre gringo med svaert, hvitt sjegg prover aa selge oss "superskunk" hver gang vi ser´n, men mulig han gir seg etter at jeg provde aa fortelle han at vi ikke bruker.
Det var litt om gringoer.

Trine er ikke helt i knallform i dag, saa skal snart hjem en tur for aa se om hun er ok. Kanskje litt potetgull hjelper...

For deg som kjenner min kjekke soster Sunniva og min innkjaerstete bror, Stian er bloggen http://sunnivaogstian.blogspot.com/ noe for deg.

Klem og klapp paa skuldera, sigg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Trine og Sigurd!
Jeg håper det fortsatt er bra med dere, og at Trine ikke er blitt syk?
Ja nå er det vel bare en uke igjen til dere skal reise videre,får håpe at spansk-kurset har vært nyttig og lærerikt for dere!Det har også sikkert vært utrolig spennende å bo sammen med en familie der nede.
Her hjemme i Norge herjer influensaen. Jeg var barnepike for Håvard og Ragnhld på torsdag ettermiddag, og da ble Håvard syk m høy feber. Han er heldigvis mye bedre nå, men jeg er spent på om jeg er blitt smittet. Som kjent så reiser vi til Egypt på torsdag 22.02. og da må vi være friske!
Ellers så er alt som normalt her på Kolbotn. Været har blitt mildere , og det regner litt. Vi håper at det ikke blir slik at snøen forsvinner! I kveld skal vi på kino i Oslo og se Mars og Venus. Trine, jeg var i kollektivet og hentet posten din i går, og alt står bra til der!
Ha det bra! Hilsen mamma Grete

Anonym sa...

Hei! tihi, den versjonen av gringoer som finnes i San Pedro er nok ganske unik. Ellers i Guatemala og Latin-Amerika er "gringo" noe alle hvite får slengt etter seg i tide og utide. Noen ganger ment som en nedlatende bemerkning, ofte er det bare en bekreftelse av at "hei! du er hvit, du kommer ikke herfra, du er rar". Hvertfall var det sånn jeg oppfatta det. Fra gammelt av er gringo et veldig negativt ladet ord, "gringo" ble opprinnelig brukt på hvite mennesker fra USA som kom for å stjele latin-amerikas naturressurser og undertrykke indianerne... Fortsatt er nok ordet "gringo" for mange forbundet med motstand mot USAs imperialisme i Latin-Amerika, eller USAs bakgård som det kalles.. Dette er vertfall det inntrykket jeg har fått, uten at jeg egentlig har lest så veldig mange bøker på temaet...Jeg vet også at mange steder betyr gringo egentlig bare turist, og det som er sært er at hvis du kommer til områder uten så mange turister roper alle ungene som ser deg "gringo"! men nå kom Andreas inn døra, så jeg avslutter denne kommentaren... Kos dere videre! Stor klem fra ebba

Janne sa...

Tror det er en tilnærmet universell greie det med å påkalle hvite turister med et fellesnavn. I Mali var det "toubabo!" fra alle kanter... Direkte oversatt; "hviting". Noen av oss spøkte tilbake med "farafi" - svarting, de fleste syntes det var kjempeartig. Rart å tenke på hvordan menneskene i landet du besøker ser på deg. Som vi snakket om i forbindelse med ulovlig migrasjon av Afrikanere, at afrikanske pass går på rundgang, for i passkontrollen ser man ikke forskjell på afrikanere. Akkurat som for afrikanere ser vi veldig like ut... Dere kunne jo sett for dere meg prøve å fly med passet til Ebba her i Europa... Men det hadde nok funka i Mali :)

Ellers har vi det bra her! Veldig hyggelig å lese om hvordan dere har det. Og jeg stemmer for å reise rundt!! Lange bussturer er som regel verdt det, og reisen i seg selv er jo en opplevelse. På den annen side hørtes det action ut med vulkaner, da...